18 Temmuz 2021 Pazar

AĞAÇ HATMİ, HİBİSCUS SYRİACUS



Geçen gün alışverişten eve dönerken evimizin önünde  iki ağacın çok  güzel çiçek açtığını gördüm.

Aslında hep görüyordum da dikkatimi şimdiye dek pek çekmemişti, yakından bakmak aklıma gelmemişti. 

Defne çiçeklerinden istedi. Bir tanesini kopardım.

 O kadar güzeldi ki. 

Neden şimdiye dek önem vermemişim bu ağaca bilemedim.


Defne nerede güzel bir çiçek görse bu çiçekleri evde suyla karıştırıyor eziyor içine  krem vs katıyor çoğunlukla da donduruyor.  Parkta oynarken güzel kokulu servi ağaçlarının  yapraklarını  koparıyor sonra bunları güzel koksun diye çiçeklere katıyor. Parfüm dudak kremi ya da ruj yapıyormuş. Bugünlerde de buna merak sardı. Buzluğu  ne zaman açsam içeride minik oyuncaklar: içinde de donmuş bitki buluyorum.

İşte geçen gün alışverişten dönerken anne ben bunlarla harika ruj yaparım dedi. Bir tanecik kopardık. Yanına güzel kokulu otlarından da ekledik. Böylece ben de hatmi çiçeğini inceleme fırsatı buldum.


Bilimsel Sınıflama


Alem: Plantae (Bitkiler)

Bölüm:  Magnoliophyta (Kapalı Tohumlular)

Sınıf: Magnoliopsida (Çift Çenekliler)

Takım: Malvales ( Ebegümeci Takımı) 

Familya : Malvaceae  (Ebegümecigiller)

Cins : Hibiscus (Kerkede)

Tür: Hibiscus syriacus ( Ağaç hatmi)


İkili Adlandırma

Hibiscus syriacus


Gül hatmi ya da Fatmacık çiçeği... 

Tür adındaki syriacus Suriye anlamına  geliyormuş. Avrupalılar ilkin Suriye'de görüp buradan ülkelerine götürdükleri  için böyle adlandırmışlar. Tür literatürüne  Suriye'den girmiş ama aslında Çin endemiği imiş.

Bu bitki için İngilizce'de şaron gülü anlamına gelen bir kelime kullanılırmış. Şaron Tevrat'ta geçen verimli bir ova imiş.

 Güney Koreliler ise bu bitkiye çok önem veriyormuş.  Güney Korenin ulusal çiçeği imiş. Ulusal amblemlerinde bulunurmuş. Güney Kore ulusal marşında bu çiçekten söz ediliyormuş. Edebiyatlarında özel bir yeri varmış. Onların dilinde ağaç hatmi ölumsüzlük çiçeği (mugunghwa) anlamına gelirmiş.

Hatmi çiçeğini ise ben Barış Manço'nun nane limon kabuğu şarkısından biliyorum.

Nane limon kabuğu 

Bir güzel kaynasın 

İçine hatmi çiçeği 

Biraz çörekotu koyasın

Hatta

Biraz tarçın

Bir tutam zencefil 

Her derde deva geliyor...

Ne zaman nane limon çayı yapmaya kalksam bu şarkıyı söylüyorum. Malzemeleri unutmuyorum. Ruhun şad olsun Barış Manço...

İşte nane limon çayına  atılan (ben hiç atmamıştım)  hatmi bu imiş.

Gül hatmi gerçekten de mükemmel bir ağaç. Dünyada bir mevsim boyunca en çok çiçek açan ağaçmış. 

Çiçekleri sadece bir gün dayanıyormuş ama sürekli çiçek açarmış bu ağaç.

Herkese mutlu günler...





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder