25 Haziran 2021 Cuma

ADİ KURTBAĞRI, LİGUSTRUM VULGARE


Bilimsel Sınıflama

Alem:Plantae ( Bitkiler)

Bölüm: Magnoliophtha ( Kapalı Tohumlular)

Sınıf: Magnoliopsida ( İki Çenekliler)

Takım: Lamiales, Scrophulariales (Ballıbabagiller)

Familya: Oleaceae ( Zeytingiller)

Cins: Ligustrum (Kurtbağrı)

Tür: Vulgare

İkili adlandırma

Ligustrum vulgare



Evlerimizin önünde bahçelerde parklarda her yerde gördüğümüz çitler var ya bu çitler de çiçek açıyormuş meğerse. 






Bu yaşıma geldim bu çalıların çiçek açtığını ilk kez görüyorum.

Bu bitkinin adı kurtbağrı imiş. 

Edremit'te bu bitkinin  ağaç halini Plantnet programımdan aramıştım. Kurtbağrı diye bir ağaç hiç duymadığımdan  ve böyle  isimli bir ağaç  olamayacağını düşündüğümden programın yazdığı isim yanlıştır demiştim .

Vallahi de doğru imiş; Bu çalıyı araştırırken bu bitkinin ağaç haline gelebildiğini ögrendim.  Ağaç halinin fotoğrafını gördüm. Gerçekten de güzelim ağaca kurtbağrı ismini vermişler. 

Neden hala şaşırıyorum ki... 

Buraya bu bloga kırçiçeklerini yazarken güzel zarif beyaz bir çiçeğe tükürük otu, mükemmel narin  mor bir çiçeğe uyuz otu ya da güzelim papatyalara koyun gözü dendiğini öğrendim. 

Her seferinde şaşırdım.   

Sinir otu, öksürük otu, yavşan otu, köpek üçgülü, köpek  menekşesi, eşek dikeni, fare kulağı, koyun dücüğü, diğnik otu, dönbaba, kayışkıran, eşek marulu, eşek gevreği...

Her seferinde yanlıştır  herhalde dedim.

 Bu bloğa yazdığım çoğu  kır  çiçeğinin  ismini ilk duyduğumda her seferinde yok olamaz böyle  bir isim deyip garipsemiştim.

 Gerçi düşünüyorum da ne desin insanlar o kadar çok bitki var ki...

Belki de bu bitki bir müddet  sonra kurtlanıyordur.

Bak şimdi  aklıma  geldi;

Kayseri de  Gazipaşa İlkokulu'nda okurken baharda ağaçlardan mini mini yeşil kurtlar dökülürdü. Okulun yaramaz erkekleri o kurtları  üstümüze atıp bizi bağırtırlardı. Kurt mevsimi gelince korkudan teneffüse çıkamazdım biri üstüme kurt atacak diye. Belki de o ağaçlar kurtbağrıymıştır.

Kayseri'ye gezmeye gittiğimde okulumu bulup o ağaçlara bir bakayım tabii hala yerinde duruyorsa  o ağaçlar...



İnternette okulumu buldum. 
Ben çok daha yeşil ağaçlar altında gölgeli bir okul olarak hatırlıyorum.

Neyse işte  bu kurtbağrı çalıları boylanıp da ağaç olabiliyormuş ki Edremit'te bunlardan bol bol bulunur.  Annemin söylediğine göre bazı insanlar sevmese de kendine özgü  bir koku yayarmış bu ağaçlar. 

Ben kokusunu alamadığım için yorum yapamayacağım.



Evet böylece bahçemizde hergün gördüğümüz bir bitkinin daha adını öğrenmiş olduk. 

Herkese mutlu günler ...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder